De leerling..... ben je zelf

De leerling..... ben je zelf

17 Dec 2017   /  A+ | a-
De vraag was: ´Wat hebben jullie als organisatie aan R***** gehad en waarom was het waardevol om een stagiaire van de master Kunstbeleid en Kunstbedrijf in huis te hebben?‘ Tuurlijk, geen probleem. En redigeren mocht. Het gepubliceerde resultaat was net even anders dan de Urtext. Leerzaam. Was het niet academisch genoeg en denk ik te veel in plaatjes? Geen punt. Gelukkig bleef de kern overeind en leer je van iedere situatie. De docent/begeleider leert net zo makkelijk van de leerling of stagiaire (en redacteur). Lees maar eens mee:

Mijn versie:
Het is al weer een half jaar geleden dat R***** mij haar onderzoeksverslag gaf. Nu ligt het voor me, ik heb het er bij gepakt omdat ze zaken boven water gehaald heeft die ik nu werkelijk in praktische zin kan inzetten. Haar onderzoek ging over wel of niet samenvoegen/opheffen van steun-stichtingen die gerelateerd zijn aan twee instellingen die gefuseerd zijn. Het was fijn, en zo nu blijkt ook nuttig, dat iemand de tijd nam om op een grondige wijze de zaken in kaart te brengen en…adviezen uit te brengen. Omdat ik zelf ook les geef weet ik dat je van je leerlingen veel kunt leren. Van stagiaires ook - en niet alleen door de antwoorden die ze geven - maar juist door de vragen die gesteld worden. Als stagebegeleider denk je mee over de onderzoeksvragen, bekijk je of de antwoorden de gewenste informatie opleveren en wat dan de vervolg stappen kunnen zijn. Maar je moet ook je plaats weten en daar het voordeel in zien: de werkelijke aansturing komt van de opleiding. Je hebt met 1 stagiaire er minstens 2 collegae bij: de student en zijn/haar docent. Wie wil dit nou niet?!

Geredigeerde versie:
R***** heeft voor Gigant zaken boven water gehaald die ik nu werkelijk in praktische zin kan inzetten. Haar onderzoek ging over het wel of niet samenvoegen/opheffen van steunstichtingen die gerelateerd zijn aan de twee instellingen die gefuseerd zijn. Het was fijn, en zo nu blijkt ook nuttig, dat iemand de tijd nam om op een grondige wijze de zaken in kaart te brengen en adviezen uit te brengen. Omdat ik zelf les geef weet ik dat je van je leerlingen veel kunt leren. Zo ook van stagiaires, niet alleen door de antwoorden die ze geven, maar juist door de vragen die gesteld worden. Als stagebegeleider denk je mee over de onderzoeksvragen, bekijk je of de antwoorden de gewenste informatie opleveren en bedenk je wat de vervolgstappen kunnen zijn. Daarnaast moest ik ook mijn plaats weten en daar het voordeel van in zien: de werkelijke aansturing komt van de opleiding. Zo heb je er met één stagiaire minstens twee nieuwe collega’s bij: de student en zijn/haar docent. Wie wil dat nou niet?!
Top